Posted in BEC, LOVELY DOCTOR'S NOTE

[EF #26] The Reason Why We Should See Them

Dentist and her terrified patient
Dentist and her terrified patient. source : http://www.ranfordroaddental.com.au

Even now, while thinking about going to dentist, I can feel a bitter taste in my mouth. When I was child, dentist is one of many scary thing that I don’t want to meet beside grasshopper, mongoose and owl. I don’t know why I am scare to that cute animals, but I know I am afraid to dentist because the sound of their dental tool, especially the one that sound like drill. I also afraid when dentist hold their “pliers” like cunam, to pull my tooth. And, I hate the freeze taste on my gum after it. Hahaha, if only I knew that it was the anesthetic to make me don’t feel pain while my tooth was pulled.

After all of that I have learnt in my college, going to dentist is such a must thing. Do you know how is the pain of a toothache? Our Dangduters singer even say that it is more painful than “a broken heart” (or vice versa?).

Ok, it is not so important, what is between them that is more painful, but a hole in your tooth can impact to make a defect to your heart. Poor oral hygiene is the cause of many dental health problems. The bacteria that live in poor oral health can escape to bloodstream. You know that blood will be pump by heart. The bacteria that flow in the bloodstream can colonize in heart valve and destroy your heart valve causing rheumatic fever and the worse is rheumatic heart disease (RHD).

F1.large
Look at the RHD, the defect in the heart valve cause it hard to pump the blood. SCARY!

It is more scary to have that disease rather than go to dentist, Isn’t it?

images
wanna have a bright smile? Go to dentist! source: westlinnsmileteam.com

Author:

Cogito Ergo Sum, que sera sera.

20 thoughts on “[EF #26] The Reason Why We Should See Them

  1. First of all, I loooove this theme mbak but I still cant found the like button ._. [https://www.dropbox.com/s/c92r7ki8k6e4c2c/Tangkapan%20layar%202015-08-07%2011.45.47.png?dl=0]

    Then, I just knew that a hole in the tooth can impact the heart. Budhe saya tuh sagit gigi tapi ngga pernah mau ke dokter ..

    1. oh my, forgive me Dis, I’ll fix it.. thank you :3. waduh.. perlu dibujuk itu Budhenya, paling ngga diperiksa dulu..

  2. Wih, dampaknya besar juga ya Mbok. Apa sih gejalanya rheumatic fever ini? Memang kita tidak boleh meremehkan semua hal meski kelihatannya sepele ya, soalnya dampaknya bisa jadi besar dan fatal, apalagi kalau itu menyangkut kesehatan *brb bikin janji dengan dokter gigi di kantor :hehe*.

    1. Sebenarnya penyebab yang lebih sering adalah dari sakit tenggorokan Bli Gar, tapi kuman dari gigi yang tidak sehat pun juga berisiko menimbulkan penyakit yang sistemik, salah satunya Rheumatic fever ini.. Sepertinya namanya, gejalanya adalah demam, nyeri-nyeri di persendian, sama gangguan pada jantung kalau sudah sampai penyakit jantung rematik (PJR). Hehe, ada kriteria diagnosisnya itu.. Sip, lebih baik mencegah daripada mengobati. salam untuk dokter giginya ya..

  3. Sejak aku tinggal di Belanda, aku mulai rajin ke dokter gigi, minimal dua kali setahun; untuk ngecek kondisi gigi dan membersihkan gigi. Memang sepertinya belum dibudayakan ya di Indonesia untuk pemahaman pentingnya kebersihan gigi..dampaknya bisa kemana-mana..

    1. Wah, salut dengan Mba Indah yang sudah memperhatikan kesehatan gigi dengan baik 🙂 Jika semua orang seperti Mba Indah, niscaya pekerjaan dokter akan jadi lebih ringan :)) Iya Mba, karena paradigma di masyarakat masih menunggu sampai “sakit dulu baru ke dokter” dan gaya hidup untuk pencegahan penyakit yang masih kurang.. Thank you for stopping by Mba :))

      1. Sebenarnya aku rajin ke dokter gigi juga karena biaya di-cover sama asuransi kesehatan dari kantor. Nah, mungkin kalau pemerintah memberikan hal yg sama di jamin kesehatannya, mungkin gak harus full-reimbursement ya, tapi setidaknya juga mendidik dan memberi akses ke dokter gigi dengan biaya terjangkau.

Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s